lauantai 24. heinäkuuta 2010

Kasveja, joille Spruzit ei sovi

Jonkin aikaa sitten kokeilin uutta torjunta-ainetta punkkeja vastaan. Spruzit oli tehokasta, sillä punkkeja ei enää ole näkynyt, mutta kuten pakkauksessa sanottiinkin, se ei sovi kaikille koristekasveille, ei vain tiedetä, mille. Nyt olen sen verran viisaampi, että en suosittele sitä näille:

Saitpaulia: jo yhden käsittelyn jälkeen reikiä lehtiin.
Kissus: pudottelee lehtiään, lehdet kellastuvat.

En suosittele varauksettomasti myöskään
viirivehkalle tai
kiinanruusulle.
Niihin tuli kloroottisia laikkuja lehtiin, mutta vain joihinkin, eikä niitä huomaa ellei niitä rupea etsimään. Kuitenkin minun kasvini olivat hyväkuntoisia ja saastunta lievä. Ehkä rankasti punkkien vaivaamiin heikentyneisiin kasveihin olisi tullut enemmän vaurioita. Nämä eivät enää ole punkkien vaurioita. Ne ovat liian laajoja, eikä punkkeja oli enää näkynyt.

Muiden kasvien kohdalla ei ole näkynyt enää punkkeja, eikä Spruzit aiheuttanut niille mitään oireita. Voi siis sanoa, että aine sopii suurimmalle osalle huonekasveista.

Olen nyt päätynyt siihen tulokseen, että olen lannoittanut liian typpipitoisella lannoitteella kasvejani. Se tuottaa rehevän kasvun, mutta myös altistaa kehrääjäpunkeille. Nyt sitten mietin, jatkanko kasvien kastelua akvaariovedellä, vai akvaariovedellä + typettömällä lannoitteella vai pelkällä vedellä + kastelulannoite, mitä minulla jo on. Saa nähdä, miten käy.

0 kommenttia: